انواع کنتور برق دیجیتال و هوشمند

کنتور برق دیجیتال و هوشمند

همواره در طول سال‌های گذشته یکی از چالش‌­های مهمی که در ساختمان‌­های مختلف، مجتمع‌­های تجاری و اداری و شهرک‌­های صنعتی وجود داشته، مدیریت صحیح مصرف برق بوده است. لذا لزوم استفاده از کنتور برق در این شرایط کاملا وجود داشته است. در گذشته عموم استفاده از کنتورها به شکل مکانیکی بوده که همان کنتورهای آنالوگی هستند که شاهد استفاده از آن‌­ها به احتمال زیاد بوده‌­ایم. ولی این کنتورها با توجه به معایب زیادی که داشتند، همچون دقت پایین، تک تعرفه بودن و امنیت پایین کارایی لازم را نداشتند و در نتیجه لزوم استفاده از کنتورهای هوشمند و دیجیتال برق بیش از گذشته حس شد. بنابراین عملا نیاز به یک دستگاه اندازه‌گیری اتوماتیک وجود داشت که بتواند تمامی فرآیند­های خواندن و دریافت اطلاعات را انجام ‌دهد.

اگر به دنبال کامل‌ترین اطلاعات درباره کنتور برق هستید، این مقاله توس فیوز برای شما نوشته شده است.

پس از خواندن این مقاله، به پاسخ سوالات مهم و اساسی خود درباره کنتورهای برق خواهید رسید و نکات مهمی را متوجه خواهید شد.

  • کنتور برق چیست؟

  • تاریخچه کنتور برق

  • نحوه عملکرد کنتور برق

  • کاربرد کنتور برق

  • انواع کنتور برق

  • کنتور دیجیتال

  • کنتور هوشمند

کنتور برق چیست؟

کنتور برق معادل واژه Electricity Meter می‌باشد و تجهیزی است که میزان انرژی الکتریکی و یا به عبارتی میزان برق مصرفی را اندازه‌­گیری می‌­کند و نمایش می­‌دهد. واحد اندازه‌­گیری کنتورهای برق معمولا بر حسب کیلووات بر ساعت (ژول) می‌­باشد ولی با این حال برخی از واحدهای دیگری چون مگاژول نیز استفاده می­‌کنند.

حال در ادامه این مقاله قصد داریم مبحث کنتورهای برق را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

تاریخچه کنتور برق

اولین کنتور در سال 1872 اختراع شد. در آن دوره زمانی تنها تلگراف و لامپ‌­ها بودند که از انرژی برق استفاده می‌­کردند. نخستین جرقه برای اندازه‌­گیری میزان مصرف برق توسط ساموئل گاردینر زده شد که توانست ابزاری را برای اندازه‌­گیری میزان روشنایی لامپ خود طراحی کند. این وسیله توانست میزان روشنایی لامپ DC را اندازه‌­گیری کند و زمینه‌­ساز پیشرفت‌­های بعدی در این راستا باشد.

در سال 1879 تنها چند سال بعد از آزمایش ابزار سنجش میزان روشنایی لامپ ساموئل گاردینر، توماس ادیسون بعد از آزمایش‌­های فراوان توانست یک کنتور شیمیایی اختراع کند. این کنتور با بررسی جرم توانست توان مصرفی را اندازه‌­گیری کند. بنابراین بعد از این اختراع میزان مصرف برق مردم قابل اندازه‌­گیری و محاسبه شد و منابع انرژی، دیگر رایگان نبودند. کنتور آونگی نیز از نمونه کنتورهای اولیه به شمار می‌­رفت که توسط ویلیام ادوارد آیرتون در سال 1881 اختراع شد.

بزرگ­‌ترین مشکل کنتورهایی که در قرن نوزدهم اختراع شدند، این بود که نحوه قرائت آن‌­ها به سختی صورت می­‌گرفت. گرچه ادیسون و سایر دانشمندان برای رفع این مشکل راه­‌حل‌­هایی همچون مکانیسم شمارش جهت کمک به خواندن مقادیر کنتور ارائه دادند ولی همچنان مهم‌­ترین مشکل کنتورها تا سال‌­ها پیش همین موضوع بود.

نحوه عملکرد کنتور برق

اساس کار کنتور بر اساس نیروی الکترومغناطیسی می­‌باشد. به این صورت که داخل کنتور سیم‌پیچ مغناطیسی وجود دارد که معمولا شامل دو سیم‌­پیچ جریان و ولتاژ می‌­باشد. تفاوت این دو سیم‌پیچ در این است که سیم پیچ جریان دارای قطر بیشتر و تعداد دور کمتری نسبت به سیم پیچ ولتاژ می­‌باشد. زمانی که جریان برق از سیم‌­پیچ عبور می‌­کند، یک میدان مغناطیسی در اطراف آن تشکیل می‌شود. و با توجه به میزان جریانی که از سیم‌­پیچ عبور می‌­کند، جهت این میدان مغناطیسی و شدت آن تغییر می‌­کند.

کاربرد کنتور برق

همانطور که در مطالب قبل توضیح داده شد، کاربرد اصلی کنتور برق محاسبه یا اندازه‌­گیری دقیق میزان برق مصرفی کاربران در مناطق مختلف می‌­باشد. هر چه این اندازه‌­گیری دقیق‌­تر باشد، حق پرداخت منصفانه‌­تری را کاربران پرداخت می‌­کنند. کاربران مصرف‌کننده برق می‌­توانند خانگی، صنعتی و تجاری باشند.

بدیهی است که در تمامی این محل‌­ها از یک نوع کنتور استفاده نمی‌­شود. لذا در مقاله بعدی که انواع کنتورها را بررسی خواهیم کرد، متوجه خواهید شد که هر نوع کنتور برای چه کاربرانی و چه کاربردی مناسب خواهد بود.

انواع کنتور برق

کنتورهای برق به دو دسته کلی دیجیتال و هوشمند تقسیم می‌شوند. حال در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

کنتور برق دیجیتال

کنتور دیجیتال

این نوع از کنتورها بعد از کنتورهای آنالوگ یا همان مکانیکی عرضه شدند و به دلیل داشتن کیفیت و مشخصه­‌های بهتر جایگزین کنتورهای مکانیکی شدند. کنتورهای دیجیتال در چند سال اخیر در کشور ما به خوبی توسعه پیدا کرده­‌اند. به این صورت که در حال حاضر تقریبا 50 درصد مشترکین برق از این نوع کنتور استفاده می‌­کنند.

طرز کار کنتور برق دیجیتال

در گذشته کنتورهای آنالوگ، میزان مصرف برق را با استفاده از نمودار و صفحه گرداننده مشخص می‌کردند. اما اساس کار کنتورهای دیجیتال بر حسب مدار الکتریکی می‌­باشد. این نوع از کنتورها با استفاده از یک صفحه نمایش دیجیتال تمامی اطلاعات لازم را به راحتی نمایش می‌دهند.

انواع کنتور دیجیتال

تک فاز

این نوع از کنتورهای دیجیتال با میزان ولتاژ 220 ولت و میزان جریان بین 5 تا 100 آمپر کار می‌کنند. مصرف کنتورهای تک فاز دیجیتال عموما خانگی می‌­باشد و به صورت پالسی کار می‌کنند.

سه فاز

کنتورهای سه فاز دیجیتال قابلیت محاسبه میزان مصرف برق را به صورت 8 تعرفه دارند که به دو صورت غیر دیماندی و دیماندی وجود دارند. کنتورهای سه فاز دیجیتال نیز به صورت پالسی کار می‌کنند.

غیر دیماندی (عادی)

کنتورهای غیر دیماندی یا عادی با جریان اسمی بین 2 تا 100 آمپر و ولتاژ بین 400 تا 3230 ولت و به صورت پالسی کار می‌­کنند. قابلیت نصب آن‌ها نیز به صورت مستقیم و با استفاده از ترانس جریان می‌باشد.

دیماندی

کنتورهای دیماندی با جریان اسمی بین 1 تا 10 آمپر و همچون کنتورهای دیماندی با ولتاژ بین 400 تا 3230 ولت و به صورت پالسی کار می‌­کنند. قابلیت نصب آن‌ها نیز از طریق CT و PT و همچنین به صورت اولیه و ثانویه می‌­باشد.

کنتور دیجیتال چگونه میزان مصرف برق را محاسبه می‌کند؟

کنتور برق دیجیتال در 24 ساعت شبانه‌­روز میزان مصرف برق را بر اساس معیارهای مختلفی محاسبه می‌کند. به این صورت که با توجه به زمان اوج مصرف که اغلب مربوط به شب می­‌باشد، زمان کم باری می‌­باشد. همچنین زمان متوسط مصرف که معمولا مربوط به روز می‌­باشد. بنابراین کنتور دیجیتال میزان مصرف برق را بر اساس نرخ متفاوت هر کدام از این حالت‌ها محاسبه و نمایش می­‌دهد.

بدیهی است که استفاده از کنتورهای برق دیجیتال می‌­تواند باعث کاهش چشمگیر هزینه‌­های مصرفی مشترکین شود و صرفه‌­جویی را برای آن‌­ها به همراه داشته باشد.

 

ویژگی‌های کنتور دیجیتال

  • قابلیت اندازه‌گیری انرژی اکتیو و راکتیو
  • امکان قرائت در بی‌برقی
  • دارای 4 تعرفه در شبانه‌روز
  • حفاظت در برابر دستکاری غیرمجاز
  • قرائت با پورت نوری و پورت RS485
  • قابلیت انتخاب زبان نرم‌­افزار به فارسی و انگلیسی
  • ثبت و توانایی ذخیره‌سازی اطلاعات پروفایل تا ۱۲۵ روز

 

کنتور برق هوشمند

همواره در طول سالیان گذشته یکی از چالش‌­های مهمی که در ساختمان‌­های مختلف، مجتمع‌­های تجاری و اداری و شهرک‌­های صنعتی وجود داشته، مدیریت صحیح مصرف برق بوده است. در گذشته عموم استفاده از کنتورها به شکل مکانیکی بوده که همان کنتورهای آنالوگی هستند که شاهد استفاده از آن‌­ها به احتمال زیاد بوده‌­ایم. ولی این کنتورها با توجه به معایب زیادی که داشتند همچون دقت پایین، تک تعرفه بودن و امنیت پایین کارایی لازم را نداشتند و در نتیجه لزوم استفاده از کنتورهای هوشمند و دیجیتال برق بیش از گذشته حس شد. زیرا عملا نیاز به یک دستگاه اندازه‌­گیری اتوماتیک وجود داشت که بتواند تمامی فرآیند­های خواندن و دریافت اطلاعات را انجام ‌دهد.

کنتور برق هوشمند اطلاعات لازم را همچون میزان مصرف برق، مقدار جریان و میزان ولتاژ ثبت می‌­کند و نمایش می‌­دهد. همچنین با توجه به اتصال برق، میزان برق مصرفی شما را در لحظه کنترل می‌کند.

این نوع از کنتورها می‌­توانند میزان مصرف برق را در طول روز و با فاصله زمانی کوتاه و مشخص ثبت کنند و از آن‌­ها گزارش تهیه کنند.

طرز کار کنتور برق هوشمند

این نوع از کنتورها به یک شبکه هوشمند امن سراسری، مشابه شبکه تلفن همراه متصل می‌شوند که به آن شبکه DCC می­‌گویند. کنتورهای هوشمند برق به گونه‌­ای شفاف طراحی شده­‌اند که مصرف‌­کننده می‌تواند به اطلاعات مصرف برق خود و جزئیات صورت­حساب خود اشراف کامل داشته باشد. این نوع از کنتورها با سیستم مرکزی به شکل مستقیم و دوطرفه در ارتباط هستند و بدیهی است که از سمت سیستم مرکزی، کنتور می‌­تواند قطع یا وصل شود و کاملا قابل رصد می‌­باشد.

کنتور هوشمند چگونه میزان مصرف برق را محاسبه می‌کند؟

میزان مصرف انرژی در بخش‌­های مختلف را می­‌توان به کمک کنتورهای هوشمند برق مبتنی بر اینترنت اشیا مدیریت کرد و همه اطلاعات و نمودارهای تحلیلی را به صورت کاملا مجزا و تفکیک شده مشاهده کرد. تا بتوان میزان مصرف انرژی مجتمع را در ساعات مختلف روز و برای هر بخش‌ بررسی کرد، تا به مصرف‌­کننده در جهت اصلاح الگوی مصرف و کاهش هزینه‌ها کمک شایانی گردد. احتمالا تاکنون با این مسئله مواجه شده‌­اید که برخی از مجتمع‌­ها از یک کنتور مشترک استفاده می‌­کنند، که مدیریت مصرف انرژی بین واحدهای مختلف همواره از چالش‌­های موجود بوده است.

ویژگی‌های کنتور هوشمند

  • دارای قابلیت انتقال اطلاعات و قرائت از راه دور
  • چند تعرفه
  • اندازه کوچک
  • قابلیت اندازه‌گیری انرژی اکتیو و راکتیو
  • راه‌­اندازی و نصب آسان
  • محاسبه و ثبت میزان مصرف برق به صورت ضد تقلب
  • دارای پورت مستقل جهت ارتباط با سایر کنتورها
  • ارتباط از طریق PLC, GPRS ,GSM و Wi-Max

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر :

اشتراک گذاری مقاله:

آنچه در این مقاله مطالعه می کنید: