تاریخچه کلیدهای قطع‌کننده مدار

تاریخچه کلیدهای قطع‌کننده مدار

اولین شخصی که ایده ساخت قطع کننده‌­های مدار را برای اولین بار در سال 1879 داد، توماس ادیسون بود. وی مفاهیم مختلفی را در مجلات علمی خود بیان کرد و در نهایت در همان سال این ایده را به ثبت رساند. این قطع‌­کننده‌­های مدار هنگامی که میزان جریان الکتریکی به حدی برسد که برای سیستم خطرناک شناسایی شوند، با باز کردن یک کنتاکت، مدار الکتریکی را قطع می‌­کنند. امروزه پس از گذشت 120 سال از این اختراع، همچنان این قطع‌­کننده­‌های جریان از سیستم‌های الکتریکی محافظت می­‌کنند.

ادیسون در سال 1876 یک آزمایشگاه تحقیقاتی در نیوجرسی راه­‌اندازی کرد. این آزمایشگاه به مرکز اختراعات ادیسون تبدیل شد، تا در آنجا روی اختراعات جدید خود کار کند. هنگامی که در این آزمایشگاه، ادیسون بر روی شبکه­‌های برق صنعتی در حال کار بود، مفهوم قطع­‌کننده مدار را توسعه داد.

توماس ادیسون با نصب سیستم­‌های روشنایی در شهرهای بزرگ متوجه شد، زمانی که اتصال کوتاه رخ می‌­دهد، جریان به سطوح بسیار بالایی می‌­رسد. در نتیجه می­‌تواند به رشته لامپ‌­ها آسیب برساند و حتی آن‌­ها را از بین ببرد. بنابراین ادیسون برای حل این مشکل از فیوزهای با سیم که تحت یک موج جریان بالا قرار داشت، استفاده کرد.

اولین مدارشکن نصب شده

اولین قطع‌­کننده مدار در سال 1898، در ایستگاه ال استریت شرکت بوستون الکتریک لایت راه‌­اندازی شد. این مدارشکن دارای یک مخزن نفت و کنتاکت‌های رو به بالا بود که به صورت دستی فعال می‌­شدند. در قطع‌­کننده­‌ها نیز از روغن برای کاهش گرمای تولید شده از قوس ایجاد شده بین دو تماس باز استفاده می‌­کردند.

بهبود

در سال 1900 گرانویل وودز طراحی قطع‌­کننده­‌های مدار را بهبود بخشید و توانست کلید اتوماتیک را اختراع کند. وودز یک مخترع آمریکایی آفریقایی تبار خودآموخته بود که ایده‌های بسیاری را برای صنعت راه آهن به ثبت رساند. شهرت وی ناشی از ابداع راهی برای ایستگاه قطار برای ارتباط مستقیم با راهبرهای قطار بود.

اولین تولید کننده قطع‌­کننده­

شرکت تولید کننده کاتر اولین تولیدکننده­‌ای بود که کلیدهای مدار را در سال 1904 در فیلادلفیا تولید کرد. این محصول در آن سال‌­ها با نام قطع‌­کننده ITE شناخته شد. کاتالوگ‌های برق امروزی انواع مختلفی از قطع‌­کننده­‌های ITE را نشان می‌دهند.

سخن پایانی

در این مقاله با تاریخچه قطع­‌کننده­‌های مدار آشنا شدیم و متوجه نحوه شکل‌­گیری و تغییر آن‌­ها در طول این سال‌ها شدیم. امروزه در صنعت برق شاهد استفاده از قطع‌­کننده­‌های مختلفی همچون کلید مینیاتوری، کلید محافظ جان، کلید اتوماتیک و… هستیم، که به جرئت تحول بزرگی در این زمینه بوده‌اند. هر کدام از این کلیدهای قطع­‌کننده متناسب با کاربرد خاص خود در محل­‌های مختلفی استفاده می­‌شوند و نیازها را برطرف می­‌کنند.

بیشتر بخوانید:

“همه چیز درباره کلید فیوز مینیاتوری”

“همه چیز درباره کلید محافظ جان”

“همه چیز درباره کلید اتوماتیک”

“همه چیز درباره کنتاکتور”

“همه چیز درباره فیوز”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر :

اشتراک گذاری مقاله:

آنچه در این مقاله مطالعه می کنید: