تکنولوژی پیچیده در کلیدهای مینیاتوری

تکنولوژی پیچیده در کلیدهای مینیاتوری

کلیدهای مینیاتوری یکی از تجهیزات پرکاربرد در صنعت برق هستند که بر خلاف ظاهر ساده، دارای ساختاری پیچیده و مکانیزم‌های مختلفی می‌باشند. حال در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی تکنولوژی که در ساختار داخلی این کلیدها وجود دارد، بپردازیم.

در داخل کلید مینیاتوری زمانی که یک اتصال کوتاه در مدت زمان نیم میلی ثانیه آزاد می‌­شود، سیم‌­پیچ با مشاهده جریان افزایش یافته خطا ثبت می‌­کند. پس از اعلام خطا چکش­‌ها حرکت می­‌کنند، که منجر به باز شدن کنتاکت‌­ها می‌­شود.

سپس هنگام باز شدن کنتاکت­‌های ثابت و متحرک، بین آن‌­ها یک قوس ایجاد می‌­شود، که جریان از طریق این قوس برقرار می‌شود. حال با باز شدن کنتاکت­‌ها، قوس به وضوح قابل مشاهده است. در ادامه، فشار نابرابری که روی قوس ایجاد می‌­شود، باعث می‌­شود که موج پلاسما از کنتاکت‌­ها به داخل محفظه خاموش کننده قوس رانده شود.

حال قوس وارد کانال جداکننده‌­های قوس با فاصله یکنواخت می­‌شود و به قوس‌­های کوچک­‌تر تقسیم می­‌شود، که در نهایت هر کدام به صورت جداگانه خاموش می‌­شوند.

سپس در کمتر از 3 میلی ثانیه پس از اینکه جریان اتصال کوتاه آزاد می­‌شود، این خطا به صورت کامل برطرف می‌­شود. مدت زمانی که طول می‌کشد تا ضامن به موقعیت نهایی خود برسد، 10 میلی‌ثانیه است.

اصولا یک قوس الکتریکی در حین تخلیه گاز خود نگهدار بین دو الکترود وجود دارد. اگر در حین عملیات سوئیچینگ کنتاکت‌های باز به اندازه کافی از یکدیگر دور نباشند، تنها به شدت میدان الکتریکی کمی نیاز است تا هوا به طور مداوم یونیزه شود.

در جریان متناوب، قوس در تقاطع صفر موج جریان سینوسی خاموش می‌شود. اگر پس از کشش مجدد، کنتاکت‌­ها به اندازه کافی از هم فاصله نداشته باشند، قوس دوباره مشتعل می‌شود.

در واقع هدف جلوگیری از این اتفاق و خاموش کردن سریع قوس است. خطای قوسی که به سرعت خاموش نشود، می‌تواند باعث وقوع آسیب بزرگی مانند آتش سوزی و انفجار شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره فیوزهای مینیاتوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر :

اشتراک گذاری مقاله:

آنچه در این مقاله مطالعه می کنید: