قطع‌کن برقی سوخت خودرو یا سوئیچ اینرسی و نحوه عملکرد آن؟

قطع کن برقی سوخت خودرو

احتمالا شما هم شاهد وقوع تصادفات شدیدی که در پیرامون ما اتفاق افتاده است بوده‌اید. سوانحی که در آن‌ها خودرو دچار آتش سوزی شده و یا حتی منفجر می‌شود. آن قطعه الکتریکی که در خودرو قرار دارد و کاملا مرتبط با این موضوع می‌باشد، قطع‌کن برقی سوخت یا سوئیچ اینرسی است. این تجهیز که در اثر ضربات شدید فعال می‌شود، نقش کلیدی و حساسی در این سوانح دارد. بنابراین شناخت این تجهیز و داشتن اطلاعات نسبت به آن مهم می‌باشد.

بنابراین در این مطلب قصد داریم با قطع‌کن برقی سوخت، نحوه عملکرد آن و سایر موضوعات مرتبط با آن، به طور کامل آشنا شویم.

آشنایی با عملکرد قطع‌کن پمپ بنزین یا سوئیچ اینرسی

حال اگر به دنبال کامل‌ترین اطلاعات درباره قطع‌کن برقی سوخت هستید، این مقاله توس فیوز برای شما نوشته شده است. پس از خواندن این مقاله، به پاسخ سوالات مهم و اساسی خود درباره سوئیچ اینرسی خواهید رسید و نکات مهمی را متوجه خواهید شد.

  • قطع‌کن برقی سوخت چیست؟

  • نحوه عملکرد قطع‌­کن برقی پمپ بنزین خودرو

  • ویژگی‌های منحصر به فرد کلید قطع‌کن برقی سوخت خودرو

  • محل قرارگیری کلید قطع‌­کن بنزین خودرو

  • کاربرد سوئیچ اینرسی

  • انواع قطع‌کن برقی سوخت

  • معایب قطع‌کن برقی سوخت خودرو

  • چگونه قطع‌کن پمپ بنزین خودرو آسیب می‌­بیند؟

  • سخن پایانی

قطع‌کن برقی سوخت چیست؟

یکی از قطعات مهم در موتور خودرو قطع‌کن برقی سوخت خودرو یا سوئیچ اینرسی است که معادل واژه Inertial Switch می‌باشد. این قطعه به این دلیل تعبیه می‌­شود که هنگام ضربات وارد شده به اتومبیل در تصادف، پمپ بنزین را از مدار خارج کرده تا اتومبیل خاموش شود و در نتیجه مانع آتش‌سوزی و انفجار خودرو می‌­شود.

کلید قطع‌کن برقی سوخت (سوئیچ اینرسی)

نحوه عملکرد قطع‌­کن برقی پمپ بنزین خودرو

قطع­‌کن برقی سوخت یا سوئیچ اینرسی به صورت یک دکمه در موتور قرار دارد که در صورت وارد شدن ضربه شدید به خودرو فعال می‌شود. نحوه عملکرد این قطعه به این صورت است که سوخت‌رسانی را به موتور قطع می‌­کند و سوخت به موتور نمی‌­رسد. در نتیجه موتور از کار افتاده و خودرو خاموش می‌­شود.

این دکمه در حالت عادی و نرمال وصل می‌­باشد و در صورت وارد شدن ضربه به آن، شروع به کار می‌­کند.

ویژگی‌های منحصر به فرد کلید قطع‌کن برقی سوخت خودرو

  • قابلیت قطع برق در برخوردهای شدید خودرو
  • جلوگیری از آتش‌سوزی و انفجار اتومبیل

محل قرارگیری سنسور دمای آب خودرو

با توجه به نوع وظیفه قطع‌­کن برقی سوخت، این قطعه در مکانی از خودرو قرار می‌­گیرد که کمترین ضربه و ارتعاش را داشته باشد. اگر شتاب وارد شده به خودرو در اثر سانحه بیشتر از 8G باشد، سوئیچ اینرسی وارد عمل شده و ظرف مدت 60 میلی ثانیه اقدام به قطع سوخت خودرو می‌کند.

محل قرارگیری قطع‌­کن برقی سوخت در خودروهای داخلی و خارجی به دلیل تفاوت طراحی کمی متفاوت است.

در خودرو­های داخلی این کلید داخل موتور، زیر کاپوت و در مجاورت انژکتور قرار دارد. بنابراین برای مشاهده آن بایستی ابتدا کاپوت را باز کرده و در قسمت انتهایی موتور در سمت چپ یا راست، می­‌توان قطع‌کن سوخت را مشاهده کرد. این قسمت از موتور کم‌ترین لرزش را دارد و باعث تحریک قطع‌کن سوخت نخواهد شد.

در خودرو­های خارجی این کلید در موتور تعبیه نمی‌­شود و معمولا کنار در راننده یا در شاگرد قرار می‌گیرد. برای مشاهده این قطعه تنها کافی­ است درپوش در را برداریم. گاهی نیز سوئیچ اینرسی نزدیک به پمپ بنزین و زیر خودرو قرار دارد تا با سرعت بیشتری در زمان بروز تصادف بنزین‌­رسانی را قطع کند.

کاربرد سوئیچ اینرسی

همانطور که با نحوه عملکرد قطع‌­کن برقی سوخت آشنایی پیدا کردیم، به این مسئله پی بردیم که وجود این قطعه در خودرو بسیار مهم و حیاتی است. با قطع کردن پمپ و خاموشی خودرو از خطراتی مثل آتش سوزی، انفجار خودرو در اثر تصادفات شدید، جاری شدن بنزین و ادامه کار خودرو جلوگیری می‌­کند. به همین دلیل برای ایمنی بیشتر نباید از اهمیت این قطعه چشم­‌پوشی کرد. کلید قطع‌کن برقی سوخت خودرو قابل استفاده در خودروهای پژو، سمند، پراید و تیبا می‌باشد.

انواع قطع‌کن برقی سوخت

قطع­‌کن برقی سوخت دو نوع دارد و به دو صورت کار می‌­کند.

  • در این حالت قطع کن برقی سوخت به طور مستقیم به ECU متصل می‌­باشد. که در این صورت پس از وارد شدن ضربه به خودرو، سوئیچ مستقیم برق ECU را قطع می‌­کند. در نتیجه برق خودرو قطع شده و خاموش می­‌شود.
  • در این حالت قطع‌کن برقی سوخت، مستقیم به پمپ بنزین وصل است. به این صورت که با وارد شدن ضربه به اتومبیل و فعال شدن آن، اتصال پمپ بنزین را به موتور قطع می‌­کند. که باعث نرسیدن سوخت به موتور شده و در نتیجه موتور خاموش می‌شود.

معایب قطع‌کن برقی سوخت خودرو

یکی از معایبی که در مورد قطع­‌کن برقی سوخت وجود دارد این است که گاهی با وارد شدن ضربه­‌های معمول یا رد شدن از سرعت‌گیرها و یا تصادفات عادی، سوئیچ اینرسی فعال می‌­شود. که باعث خاموش شدن خودرو می­‌شود و برای روشن شدن دوباره خودرو باید سوئیچ اینرسی دوباره غیرفعال شود. در غیر این صورت اتومبیل روشن نخواهد شد. لذا برای روشن کردن خودرو سوئیچ را پیدا کرده و قسمت بالایی آن را فشار داده تا با فشار وارد شده به حالت اولیه باز ­گردد.

حال برای تنظیم مجدد آن ابتدا باید سوئیچ استارت را خاموش کرده و سپس مطمئن شد، که در موتور خودرو، در مسیر سوخت رسانی و یا در باک هیچگونه نشتی سوخت قرار ندارد. در این صورت اگر نشتی وجود نداشت با فشردن کلید، سوئیچ دوباره تنظیم می‌شود.

لازم به ذکر است در خودرو­هایی که سوئیچ به ECU وصل است، حتی با روشن شدن خودرو هشدار در حافظه باقی می­‌ماند و برای حل این مشکل باید به خودرو دیاگ زد.

چگونه قطع‌کن پمپ بنزین خودرو آسیب می‌­بیند؟

سوئیچ اینرسی در صورت فعال شدن و وارد شدن ضربه‌های شدید، دسترسی بنزین به مدار را قطع می‌­کند، و یا برق ماشین را از کار می‌اندازد. لذا در این صورت ممکن است دچار مشکل و نشتی در مسیر بنزین شود. در این صورت نیاز است که قطعه تعویض شود.

سخن پایانی

در این مقاله درباره قطع‌کن برقی پمپ بنزین خودرو صحبت کردیم. همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، بدون شک متوجه نقش بسیار کلیدی و حساس سوئیچ اینرسی‌ها و اهمیت زیاد آن‌ها شد‌ه‌اید. بنابراین برای هر خودرویی که تولید می‌شود، وجود این قطعه برای آن بسیار مهم و اساسی است. برای استفاده از چنین قطعاتی که بسیار حساس هستند و با جان و سلامتی انسان‌ها سروکار دارند. باید در انتخاب آن‌ها کیفیت و استاندارد را در اولویت اول قرار داد، تا در آینده از بروز حوادث تلخ و ناگوار پیش‌گیری شود.

لازم به ذکر است که در خودروهای جدید علاوه بر برق پمپ بنزین، برق کوئل و رله قدرت در رله دوبل نیز قطع می‌شود.

همچنین در اتومبیل از قطعات الکتریکی دیگری نیز استفاده می‌شود، که یکی از مهم‌ترین آن‌ها سنسور دمای آب خودرو می‌باشد. همه چیز درباره سنسور دمای آب خودرو

شرکت دانش‌بنیان توس فیوز تحت لیسانس AEG آلمان جزو معدود تولیدکنندگان این محصول در کشور می‌باشد. در حال حاضر بخش عمده‌ای از تولیدات این شرکت را انواع قطعات خودرویی برای خودروسازان کشور، کنتورهای الکترونیکی دیجیتالی و هوشمند برق و کلیدهای مینیاتوری تشکیل می‌دهند.

فروشگاه قطع‌کن برقی سوخت خودرو توس فیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب بیشتر :

اشتراک گذاری مقاله:

آنچه در این مقاله مطالعه می کنید: